Tryggrekan

"Den mätta dagen,den är aldrig störst. Den bästa dagen,är en dag av törst." Karin Boye

tisdag, oktober 17, 2006

Teknologi i framtiden, överfrift eller förnuft...

Dagen inlägg skall handla om överdrift. Föreläsningen i onsdags ”teknologi i framtiden” fick mig att tänka efter hur min vardag ser ut och hur teknologisk den är.

Jag minns mycket väl min familjs första video, den var häftig och vad många Disneyfilmer man kunde se! Jag är säker på att de flesta gillar ”aha” upplevelser som vår första video var för mig. Det är förståligt då de tekniska sakerna både underhåller och kan hjälpa oss i vardagen. Nu när jag har flyttat till Jönköping handdiskar jag ca 3 gånger/dag och det finns inte någon varmvattenspärr så man bränner sig lätt. Det är först nu jag förstår hur mycket diskmaskinen betyder för mig, lyx i hemmet!

Under de senaste åren har det hänt mycket med teknologin och alla nya produkter som tillverkas. Vi vill ha mer och mer, det är svårt att mätta vår efterfrågan. Känslan aven ny pryl, nya funktioner och vi verkligen känner hur mycket tid vi kommer att spara…inte! Handen på hjärtat, hur mycket mer tid lägger vi inte varje gång vi köper en ny mobiltelefon. Alla funktioner ska testas och extasen går aldrig riktigt över. Nu vill jag poängtera att det inte gäller alla saker i vår teknologiska värld. Hur överdrivet börjar det inte att bli med mobiltelefoner. Idag ska allt rymmas i telefonen. Video, kamera, mp3-spelare, ja listan är lång. Men hallå!!! Vakna! Är det inte i första hand tänkt att man ska kunna ringa? Det känns som att vi har glömt detta…

Självklart är jag inte ointresserad av teknologi och dess utveckling. Jag förstår de som tycker det är häftigt med alla funktioner i en mobil, man får dock inte sväva upp i det blå allt för mycket! Teknologi har en stark utveckling och mycket kommer att hända de närmsta åren. Jag tror och hoppas att vi kommer att ha en mer användbar och praktisk mobil i framtiden. Kamera, mp-3spelare har jag redan så de behöver jag inte i mobilen. Jag tror att tekniken kommer att ha utvecklats så mycket att vi t.ex. inte kommer att behöva skriva våra sms. Eftersom man kan prata i en telefon är det inte konstigt med en funktion där man dikterar sina meddelanden (sms) istället för att skriva dem själv. Man kommer också att kunna skriva ut sina meddelanden, mycket praktiskt och så mycket tid vi skulle spara. Jag tror också att man kommer att kunna sätta in (på något sätt programmera sim-kortet) så att vi inte behöver ha lösa passerkort eller nycklar till de dörrar vi använder oss av t.ex. på skola och jobb. Något alla skulle ha nytta av!

Om vi tvunget måste överdriva den teknologiska utvecklingen, hoppas jag att vi gör det ordentligt! Under föreläsningen visades en film med idéer kring en mobiltelefon och diskmaskinen föll mig i smaken. Tänk att ha funktionen ”diskmaskin” i vår mobil. Här har jag dock svårt att motivera hur det skulle fungera, men tänk vad praktiskt det skulle vara. Bara att lägga mobilen i en balja med disken och 30 minuter senare är det rent och torrt. Om 10 år kommer det gå att avancera mobilens funktioner till tvättmaskinsnivå. Inte illa!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida