Tryggrekan

"Den mätta dagen,den är aldrig störst. Den bästa dagen,är en dag av törst." Karin Boye

tisdag, oktober 03, 2006

”Triumph of the Nerds”

3 timmar lång film om datorer, tråkigt var min första tanke. Kan det finnas så mycket intressant att berätta att det ska täcka upp denna tid?! Dokumentären skulle vi se, så jag och Jonna begav oss till skolan en kväll för att titta på den.

FEL man kan ha! Jag börjar allt mer känna hur fel inställning jag alltid har haft till datorer. Varför kan man undra… Kanske är det så att min negativa inställning helt enkelt beror på att jag inte har haft någon kunskap på området. ”Triumph of the Nerds” tog oss med på en otrolig resa till Silicon Valley och datorns historia. Av alla personer i filmen var det bara Bill Gates som jag kände till sen tidigare. Apple, IBM, Macintosh och Compaq har jag också självklart hört talas om, men inte hur allt utvecklade sig.

Tänk vad fantastiskt att en dator som är stor som ett rum kan utvecklas till at bli så liten som den är idag. När första persondatorn kom 1975 måste alla ha tyckt det var något enormt, för rent storleksmässigt måste det ha varit ett av historiens största steg. Sen kan man fundera på vad de tänkte att man skulle ha den till när den egentligen bara var en låda utan skärm, mus, tangenter osv.

Bill Gates, tänk vilken smart kille! Han har funnits med genom hela utvecklingen, men tyckte inte riktigt att det räckte med att ha en dator för att kunna rita och utföra ”underhållande moment”. Nej, han tyckte att datorn skulle vara användbar och skapade Windows.

Idag finns det dataingenjörer i Sverige som för 8 år sedan satt i källarutrymmen och kallade sig ”hackers”, intressant! I Silicon Valley började småkillar (ofta klassade som lite nördiga) pilla med tekniska grejer hemma i garagen, idag är dom entreprenörer, har utvecklat datorn och är rikast i världen, ännu mer intressant! Jag tycker det är otroligt roligt att se människor som verkligen brinner för sitt intresse. Att vara så inbiten att man inte sover, glömmer äta, ja utesluter hela det sociala livet. Bill Gates och co gjorde bara det de tyckte var roligt utan att ha en blekaste aning om att de skulle förändra världen. Tänk vilken kreativitet!

Jag kan svagt komma ihåg vår första dator hemma. Jag var inte så intresserade på den tiden då Barbiedockorna fortfarande tog en stor del av min tid. Jag minns dock när mamma gick sina första datakurser och hur roligt min pappa och syster tyckte det var med datorn och det nya golfspelet som då hade kommit. Jag tror inte att någon av oss då kunde föreställa sig hur mycket nytta vi skulle ha av datorn många år senare när jag bor och pluggar i Jönköping och de bor i Stockholm. Tack alla nördar!

1 kommentarer:

Klockan 9:27 em , Blogger Jonna sa...

Det är så ingen fara alls:) Nu är det ju Top Model på TV så live tär underbart! Japp tiiidigt imorgon var det! :) Kram

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida