Tryggrekan

"Den mätta dagen,den är aldrig störst. Den bästa dagen,är en dag av törst." Karin Boye

tisdag, oktober 10, 2006

The Long Tail

Alla människor gillar olika saker. En del tycker om att läsa och resa, andra gillar musik. Vi är alla olika och har olika intressen, musik är dock något som många tycker om, både som fritidssyssla och att arbeta med. Det finns så många olika alternativ inom området musik, till exempel sång, instrument, produktion och samlingar.

Det är skönt att veta att alla människor tycker om olika sorts musik, jag är dock en hopplös ”hits-fantast”. Jag vet av tidigare erfarenheter att jag blir glad och full av energi när jag lyssnar eller utövar den musik jag gillar. Lite trångsynt kan andra tycka, speciellt när man till exempel en lördagskväll drar sig för att gå till en viss klubb bara på grund av att man inte gillar musiken som spelas där. Jag försöker att tänka om, ofta är det så att man bara har fördomar och inte är tillräckligt öppen för nya saker, annorlunda musik.

Jag som är ”hits-fantast” har inte speciellt svårt att hitta min musik i butiker och på nätet. Det krävs inte mycket arbete för att få tag i ett album med till exempel Sebastian. Idag produceras otroligt mycket ny musik i Sverige. De senaste åren har vi sett nya trender på tv, program (Fame Factory, Popstars och Idol) som sänds där målet är att ta fram nya artister med nya hits. För det mesta har jag gillat dessa program och följt dem slaviskt, men när det sedan både säljs skivor och dvd om och runt programmen tycker jag man tröttnar lätt. Man får helt enkelt ett sug efter något annat, något nytt okänt.

I artikeln The Long Tail beskriver man hur efterfrågan på musik ser ut idag. Alla vill inte lyssna på hits, väldigt många är intresserade av lite mer okänd musik, efterfrågan är minst lika stor här. Detta är något jag får allt större förståelse för då man ofta pressar ut all maximal kraft ut hits och produktionen kring dessa (t ex dvd från Idol), man tröttnar helt enkelt! I artikeln får man också en förståelse att musik handlar mycket om pengar vilket inte är någon nyhet utan förståligt. Men att man däremot anser att om en låt inte blir en hit, kommer den heller inte att
ge några pengar, det känns helt fel. Vad är det för utveckling? Om det inte går att få tag på annorlunda musik och det bara kommer att spelas hits lär det bli otroligt tråkigt och uttjatat. Jag skulle få avsmak för hits.

Vi ska alla vara glada för Internet och att vi har möjlighet att handla på nätet. Tack vare nätbutiker kan idag alla människor lyssna på den musik de gillar. På nätet satsar man mer på allt möjlig musik och smart är väl det då efterfrågan är lika stor på hits som på okänd musik. Det säger sig självt att fler köper musik om priserna sänks. Rhapsody gjorde ett experiment för att se om detta stämmer och resultatet i prissänkning gav ökad försäljning.

Musik är en del av livet, en livsstil! Alla har rätt till sin egen stil. Tummen upp för möjligheten att njuta av alla sorts musik.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida